Menu
Image: Pexels / Pixabay

Hvad Skal Man Spise Op Til Et Marathon?

Et maraton kræver god forberedelse, udover at skulle have trænet fysisk rigtig godt op til et maraton, er kosten op til rigtig vigtig for at ens energidepoter er fyldt rigtigt op.

Allerede 3-4 dage før et maraton skal man begynde at tænke på den rigtige kost og indtage rigeligt med væske. Det vigtigste i løbet af dagene op til er at få fyldt energidepoterne op, hvilket vil sige at man skal indtage godt med kulhydrater. Dog skal man heller ikke overdrive, der anbefales at man ikke ændre så meget i det man er vand til, men bare tilføjer. 

Derudover så anbefales det at man spiser noget let fordøjeligt, såsom vegetarmad da kød tager lang til at nedbryde.

Under et maraton er det også vigtigt at indtage noget der kan fulde energidepoterne op, så man ikke løber tør for energi undervejs. Mange atleter benytter sig af energi gele, men kroppen skal vende sig til at indtage drikkelse og gele under løbet. Derfor skal man allerede flere måneder før, under træning begynde at vende kroppen til at indtage f.eks. gel.

På dagen før et maraton bliver en gang havregryn med frugt og sukker anbefalet, samt et balanceret væske indtag. Det er godt at stoppe med drikke vand ca. 1 time før løbet, så der ikke svulmer væske rundt i maven når man løber.     

Vi takker Perlen Odense for deres støtte til dette blogindlæg. Find et stort udvalg af produkter hos Perlen Odense webshop, eksempelvis Marguerit armbånd eller utallige andre gode varer. Vha. Perlen Odense overlever denne hjemmeside.

Relaterede indlæg