5 bud på et sundere immunforsvar

1. BEVÆG DIG
Motion er ekstremt vigtigt for et sundt immunforsvar. Når du bevæger dig har du et sundere tarmsystem, stærkere knogler som kan producere røde blodceller samt øget blodomløb. Minimum 3 gange om ugen skal du gerne have pulsen sådan rigtig op at ringe = du kan ikke føre en samtale under motionen.

2. SUNDE TARME
Ca. 70% af dit immunforsvar ligger i tarmene. Sagt på en anden måde - ca. 2 kg. bakterier i tarmene er med til at holde dig sund og rask. Mit bedste råd er at spise mælkesyrebakterier (gerne Udos Choice) fast henover efteråret og vinteren. 

3. STRESS AF
Når din krop er stresset, har den også mere tendens til at suge sygdomme til sig. Dette skyldes at stresshormonet cortisol - som bliver frigivet når din krop er stresset - undertrykker immunsystemet - altså bliver kroppens reaktion på bakterier og virusser hæmmet. Tag en pause indimellem. Træk vejret dybt helt ned til maven. Lyt til noget afslappende musik. 

4. SØVN
Det er videnskabligt bevist, at får du ikke nok søvn, så kan det få store konsekvenser. Ikke kun mht. hukommelsen, men også i forbindelse med immunforsvaret. Søvn hjælper også imod stress og nedtrykthed.
Her er det vigtigt at få gode vaner - f.eks. gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver aften, og sov minimum 6 timer i forlængelse af hinanden.

5. GOD HYGIEJNE
Rigtig mange bakterier sidder på dine hænder, så vask hænder ofte. Det er især vigtigt når du er på offenlige steder eller fx. på en arbejdsplads med mange personer.

Andre faktorer som kan booste immunforsvaret kan være d-vitaminer, sund kost og masser af vand. 
Bemærk at rygning og større mængder af alkohol kan nedsætte immunforsvaret.

Masser af lys og grinning
Anette

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!